vrijdag 30 juli 2010

Schoudertas verdringt handtas

Toen ik recentelijk in de VS was viel mijn oog weer op de schoudertas. Tijdens mijn jeugd droeg ik veelvuldig schoudertassen, en stond ik hier ook om bekend, maar ik had deze tas al een tijdje niet meer in de modebladen gezien. In het mei nummer van Vogue zag ik dat Celine’s BoxBag de must-have bag voor dit seizoen is. Volgens Vogue een ‘instant classic’ die tijdens Fashion Week in veelvuldig werd gesignaleerd. In Harper’s Bazar ook aandacht voor deze tas, ontworpen door Phoebe Philo, creative director van Celine. En de Financial Times (Life&Arts) weidde een artikel aan de ‘new It bag’: kleine schoudertassen die de handen vrij laten. Het artikel meldde dat stijliconen zoals Victoria Beckham en Kate Moss hun zware en grote tas voor aan de arm hebben ingeruild voor een stijlvolle schoudertas.

Klassiek ontwerp
In Harpers zag ik meerdere tassen die me deden denken aan deze BoxBag; leer in een klassieke kleur, gedragen over de schouder, vierkant ontwerp en compact. De tas is inderdaad, zoals Vogue zegt, ontworpen in een klassieke stijl. Het ontwerp deed me ook denken aan ontwerpen uit het verleden van Etienne Aigners, The Bridge en Charles Jourdan. Of de Hermes’ klassieker Constance uit 1969, die dit seizoen update kreeg en nu een 58cm lange riem heeft, de langste riem ooit aan een Hermes tas. Kenmerken van deze must-have zijn dat het een klassiek model is, vierkant ontwerp, op de heup gedragen, kleuren bordeaux rood, camel of oranje, passend bij de huidige modetrend van Boheemse kleding.

Praktisch en mooi
De schoudertas was als eerste in het straatbeeld te zien rondom 1910. Het was een trend van zeer korte duur. De clutch en handtas waren de meest populaire tassen in de 20er en 30er jaren. Een belangrijk keerpunt vormden de schoudertassen die de Italiaanse modeontwerpster Elsa Schiaparelli in de 30er jaren ontwierp. Met hun functionele en militaire uitstraling waren ze vooral populair in de jaren van de Tweede Wereldoorlog. Hoewel de handtas en onderarmtas na de oorlog opnieuw modieus werden, behield de schoudertas de rol als sportieve en praktische tas. De definitieve doorbraak kwam in de 60er jaren toen de jonge generatie modeontwerpers als Mary Quant, Pierre Cardin, Paco Rabanne, Courrèges en Yves Saint Laurent zich lieten inspireren door de jongerencultuur. De jeugdige en nonchalante mode vroeg om een handige en jeugdige tas: de schoudertas. Deze tas groeide uit tot het modeaccessoire voor de praktisch ingestelde vrouw; met lange draagriem werd de tas om de nek geslingerd waardoor handen vrij werden gehouden in het drukke vrouwenbestaan.

Revanche schoudertas
In het buitenland is het straatbeeld de afgelopen jaren echter beheerst door grote tassen die aan de arm werden gehangen. Maar dit seizoen kenmerkt duidelijk een omslagpunt. Recentelijk werd bekend dat het gewicht van de damestas afgelopen jaar is afgenomen met 1,5 kilo, waarschijnlijk door het wijdverspreide gebruik van de iPhone die meerdere accessoires vervangt. Zou het kunnen dat omdat de tas weer lichter wordt, het ontwerp kleiner en vrouwen de tas weer over de schouder kunnen dragen? Wie weet, mode is grillig, maar de schoudertas is dit seizoen de nieuwe It-bag.

Met groet, Sigrid Ivo, Tassenmuseum Hendrikje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten